Wednesday, November 18, 2009

Demam EXAM berakhir!!!!




Alhamdulillah..syukur yang tak terhingga,,hari ni dah habis dah exam…hanya Tuhan je yang tahu betapa lemasnya diri ini berada dalam fatrah exam..huhu. ini baru perhitungan dunia..bukan lagi perhitungan di depan Rabbul Jalil..Astagfirullahalazim.."Ya Allah, berikan ku kejayaan dunia dan akhirat.."


Unfortunately, jawab law tadi memang berjaya meragut keceriaanku,, awal-awal keluar dewan exam tu, nak senyum pun tak larat.bila fikir balik apa yang aku jawab dalam paper tadi,,..betul-betul menyesal dan geram kat diri sendiri..rasa macam diri sendiri patut di'iqab.takut la nak tengok result nanti!!!!..huhu..geramnye kat diri sendiri..bukan geram sebab xleh buat terbaik. tapi geram sebab tak berusaha dengan terbaik. then effectnya, tak leh la buat yang terbaik..huhu.bila terbayang wajah-wajah yang menaruh harapan, mak, family, lecturer,.erm , lagi rasa bersalah..p bila dah lama fikir dan cuba tenangkan diri, tak pe lah, lets bygone be bygone, sebagai hamba Allah, inilah masanya untuk bertawakkal dan redha..usaha dah buat, (Cuma masalahnya , tak cukup je, hehe..)


OK, wahai diri, banyak-banyakkan solat hajat, insyaAllah…apa je result keluar nanti , bersyukurlah, kerana itulah yang selayaknya untuk kita, dengan usaha yang kita curahkan..


Dan yang paling penting bagiku, perjuangan tidak pernah menyumbang kepada kegagalan akademik..percayalah, if I couldn't perform well in my examination sekalipun (nauzubillah, p setakat ni Alhamdulillah, pertolongan Allah sentiasa ku rasakan) sebagaimana firmanNya: ( "Jika kamu menolong agama Allah, Allah akan menolongmu.."), ia bukan disebabkan perjuanganku, but it's all about myself..salah diri sendiri yang tidak memanfaatkan masa dengan sebaiknya, yang tidak pandai dan tidak berdisiplin menguruskan masa..seringkali aku ingatkan diri sendiri.. sekalipun kita tidak sibukkan diri dengan urusan Islam, kita tetap akan disibukkan dengan urusan-urusan lain yang tidak bermanfaat..


Pesanku pada diri sendiri, "kalau benar kita mengaku cintakan Allah, jangan berkira dengan Allah.. kalau sampai nak beribadat pun rasa macam berat dan pelbagai alasan diberikan, apa gunanya kejayaan atau kekayaan yang melimpah ruah..dunia ni sementara je, tinggi mana pun pangkat kita, mulia mana pun kita disisi manusia, pandai mana pun kita, atau kaya mana pun kita, kalau Allah tak redha , jangan perasan nak hidup senang kat akhirat, alam yang kekal itu nanti.. Sama la jugak halnya dengan berjuang kerana Allah.. Kalau sampai disuruh berjuang pun pelbagai alasan yang diberikan, huhu..memang kena muhasabah balik la, benar kah diri mengaku mencintai Allah.."


Wahai diri, janganlah sentiasa mencari-cari alasan untuk mengelakkan diri dari kewajipan sebagai seorang hamba..bila je disuruh berjuang, seorang student akan jawab,. " ala, kita masuk sekolah bukan untuk buat kerja2 ni..kita datang sekolah nak belajar,..(erm, yang peliknya masa nak couple tak de lak kata, "kita datang sekolah ni bukan nak couple, p nak belajar.."huhu..erm, p tak nak la hurai sal couple ni, panjang pulak jadinya, lagipun mesti ada yang panas telinga..huhu..maaf, ea sahabat2..hehe, tapi bukankah "qul hakk walau kana murran"..hehe) then, bila jadi mahasiswa plak, alasannya " alamak, tak boleh la nak buat kerja-kerja Islam ni, assignment byk, mid term nk dkt @ final exam nk dekat.. pastu, ble dah graduate lak, n dah kawin. lagi la banyak alasan, erm, sibuk ngan anak-anak, suami @ isteri, kerja2 kat pejabat banyak..


walaubagaimanapun, bukan semua yang memberi alasan sekadar memberi alasan, ada yang beralasan kerana benar-benar mempunyai alasan dan masyakkah..kesimpulannya, kita tidak layak menilainya, benarkah seseorang yang memberi alasan itu sekadar mencari dan mewujudkan alasan..hanya empunya diri yang tahu sejauh mana alasan itu benar-benar alasan..tepuk dada tanya iman..


p/s : Untuk diri dan sahabat, janganlah berkira dengan Allah..Kalau sampai nak join program-program agama pun rasa membazirkan masa, tak cukup masa nak study, kalau sampai nak turun surau pun rasa menghabiskan masa untuk revision..kalau sampai di suruh buat kerja-kerja Islam pun asyik kata banyak assignment kena buat..ingatkan diri, kita belajar juga kerana Allah bukan? Mereka yang belajar kerana mengharapkan redha Allah, tidak akan menjadikan alasan belajar sebagai penghalang untuk mereka mendekati Allah.. Buktikan bahawa kamu benar-benar mencintaiNYA dan mengharapkan cintaNYA..


~~::StuDy For ALLAH::~~

0 comments:

Post a Comment