Sunday, July 18, 2010

syukur atau kufur?





Awal kalam bismillahirrahmanirrahim,

Be content with what we have, atau dengan kata mudahnya bersyukurlah!
Jika diperhatikan sekeliling kita, betapa banyak hati-hati yang resah dan gelisah memikirkan apa yang belum mereka punyai dan miliki, memikirkan mengapa mereka berhajatkan sedemikian namun demikian pula yang jadinya..Resah, gelisah, pedih, sesak nafas, semuanya dirasakan, hati benar-benar sakit memikirkan mengapa begini dan tidak begitu?

Firman Allah s.w.t bermaksud :

....sekiranya kamu bersyukur, nescaya Ku tambah nikmat yang ada padamu, tetapi jika kamu kufur sesungguhnya seksaan-Ku amat keras

(surah ibrahim : 7)

Duhai jiwa-jiwa yang telah bercita-citakan syurga Allah malah mengakui sangat mencintai Allah, mengapa dikesali apa yang tidak pernah menjadi milik kita YANG tidak menjadi milik kita? Bersyukurlah dengan apa yang kita ada! Kerana bersyukur itu menunjukkan kita redha padaNya.

Sebagai contoh, analogi yang mudah yang sering berlaku disekeliling kita, seorang perempuan cantik berkata pada dirinya, "mengapa aku ditakdirkan cantik? Jika aku tidak cantik, sudah pasti tidak susah bagiku untuk memelihara hati ini daripada perasaan takabbur dan riak. Sudah pasti aku lebih mudah untuk menutup aurat dan menjadi hamba yang taat..
Seorang perempuan hodoh pula mengatakan pada dirinya, mengapa aku tidak cantik? Jika aku cantik pasti aku akan menggunakan kecantikanku pada jalan yang Allah redhai. Oleh kerana aku tidak cantik, kebaikan apa yang boleh ku lakukan, sedangkan hanya keburukan terlihat padaku.

Seorang yang sakit berkata kepada dirinya, jika aku sihat pasti aku rajin beramal ibadat. Seorang yang sihat pula merasakan, disebabkan dia tidak pernah diuji dengan rasa sakit menyebabkan dirinya jauh dari Allah..

Walhal, betapa tidak bersyukurnya kita bila asyik memikirkan apa yang kita tiada dan tidak pernah menghitung nikmat apa yang telah Allah berikan pada kita. Siapakah kita untuk mempersoalkan apa yang telah Allah tetapkan dan takdirkan kepada kita? Malah janganlah di nilai nikmat itu semata-mata pada kecantikan dan harta benda sahaja. Malah nikmat Allah itu tidak terhitung. Sungguh banyak!

Teringat sebuah kisah yang masyhur, seorang insan mulia yang bernama Urwah bin Zubeir. Suatu hari kakinya disahkan harus di potong dari pangkal paha kerana penyakit yang dihidapinya. Dan disebabkan pada waktu itu peralatan perubatan yang digunakan adalah gergaji, orang ramai berkata padanya: "Bgaimanakah jika kami berikan kepadamu minuman khamar terlebih dahulu? Sebab hanya khamarlah yang dapat menenangkan fikiranmu dari memikirkan rasa sakit. Namun jawabnya : Subhanallah! Apakah aku akan mencampakkan nikmat akal yang telah Allah anugerahkan kepadaku? Tidak! Sekali-kali aku tidak mahu melakukannya. Hebatnya Urwah, disaat khamar diharuskan kepadanya untuk menghilangkan kesakitan (masa tu takde ubat bius lagi) dia tetap memilih untuk taat kepada Allah.

Malah dia mencadangkan, potong saja kakiku ketika aku sedang solat, insyaAllah aku tidak merasakan apa-apa." Lalu mereka bersetuju, maka Urwah terus mengambil wudhu' lalu mendirikan solat. Ketika dia sedang khusyu' mendirikan solat, mereka memotong kakinya dengan cepat dan darah pun bercucuran dengan banyak sehingga Urwah pengsan.

Tahukah apa yang diucapkan insan hebat ini setelah dia sedar?

Sesungguhnya dia berkata :
Ya Allah, bagi-Mu lah segala pujian. sesungguhnya Engkau bila mengambil sesuatu daripada ku, maka sebelumnya Engkau telah banyak memberi kepadaku. Jika Engkau menimpakan penyakit kepadaKu, maka sudah sekian lama kau memberikan kesihatan kepadaku. Jika Engkau mengambil salah seorang dari anak-anakku, maka sesungguhnya Engkau dahulunya telah memberiku empat orang anak. Dan jika Engkau telah memberiku empat anggota tubuh dan sekarang kau hanya mengambil salah satu darinya, maka aku bersabar menerimanya. Bagi-Mu lah segala pujian. Hebatkan insan soleh ini, saat dia kehilangan satu nikmat yang cukup besar itu, disebut-sebutnya nikmat lain, tidak dilihatnya apa yang hilang malah disyukuri apa yang ada.. Subhanallah! Cukup hebat insan yang bertakwa!


Lalu Urwah menambah lagi ucapannya dengan syair :
Demi hidupmu, tidak akan kuhulurkan tapak tanganku kepada keraguan, dan kedua kakiku tidak akan pernah membawaku kepada kekejian. Tidak akan pernah fikiran dan penglihatanku mengarahkan kepada kekejian, dan tidak pula akal dan pendengaranku mengajakku kepadanya, dan aku tahu bahawa tidak ada musibah yang menimpaku melainkan sebelumnya telah ada orang lain yang menerimanya.

Pengajaran yang dapat kita fahami disini sebagai seorang mukmin sejati, bersyukurlah dengan apa yang kita ada dan telah ditakdirkan kepada kita. Ucapkan 'innalillah wainna ilaihi rojiun' setiap kali ditimpa musibah atau perkara-perkara yang kita tidak sukai. Kerana segala apa yang kita miliki di dunia ini bukanlah milik kita malah hanya pinjaman semata-mata yang diberi pinjam kepada kita di dunia yang sementara ini, harta kekayaan, kecantikan, kepandaian, rezeki apa sahaja yang melimpah ruah, semuanya pinjaman, malah tubuh badan kita ini sekalipun, yang kita rasakan milik kita, juga hanyalah pinjaman yang diamanahkan untuk kita menjaganya dengan cara yang diredhai oleh Tuannya, Allah.. erm teringat pula lagu rabbani, semua bukan milik kita..

Ibnu Al-Jauzi menceritakan, " Ada seseorang yang bodoh memiliki seekor keldai, suatu hari keldainya sakit parah sehingga dia bernazar kepada Allah: "Ya Allah jika keldaiku sembuh, maka aku akan berpuasa selama tujuh hari. Maka Allah pun menyembuhkan keldainya itu, lalu pemilik keldai itu melaksanakan nazar dengan baik. Akan tetapi, baru sahaja dia selesai menunaikan nazarnya itu, keldai miliknya mati. Maka kerana amat kesalnya, dia berkata : "Demi Allah, aku tidak akan berpuasa pada bulan Ramadhan esok."

Beginilah jadinya jika seseorang tidak sabar dan tidak redha menerima takdir. Padahal yang rugi diri sendiri.


Firman Allah s.w.t bermaksud :

"Dan di antara manusia ada orang yang menyembah Allah dengan berada di tepi (tidak dengan penuh keyakinan) maka jika memperolehi kebajikan, tetaplah ia dalam keadaan itu, dan jika dia ditimpa oleh sesuatu bencana, berbaliklah dia ke belakang (kembali kufur). Rugilah dia di dunia dan di akhirat. Yang demikian itu adalah kerugian yang nyata."


(surah al-hajj: 11)

Daripada dua kisah ini dapat kita lihat perbezaan seorang yang bersyukur dan beriman dengan mereka yang kufur. Semoga kita tergolong dalam golongan yang bersyukur. Dan dijauhi daripada kekufuran disebabkan tidak bersyukur dengan takdir Tuhan.

Berhati-hatilah wahai sahabatku, kadang-kadang tanpa disedari seorang daie juga tidak terlepas dari penyakit yang berbahaya ini, sebagai contoh, seorang daie mengatakan, jika aku dilahirkan dalam keluarga yang cukup tarbiah tentu aku menjadi lebih baik daripada hari ini. Mengapa kita asyik mengatakan kalau begitu dan begini? Walhal meletakkan perkataan kalau dalam perkara takdir di larang dalam Islam.

Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:

"Jagalah agar kamu selalu dalam keadaan yang bermanfaat bagi dirimu dan mohonlah selalu pertolongan kepada Allah tanpa jemu. Jika engkau ditimpa sesuatu cubaan maka janganlah engkau berkata ; Kalau seandainya aku berbuat begini dan begitu, tentu tidak akn begini jadinya. " tetapi ucapkanlah : " Allah maha kuasa berbuat sekehendaknya." Kerana mengatakan 'kalau' itu memberi peluang kepada syaitan.

Kesimpulannya, bersyukurlah, bersyukurlah, bersyukurlah!!! bersyukurlah dengan apa yang kita ada. Bersyukurlah dengan rezeki yang Allah berikan kepada kita setelah kita puas berusaha, bersyukurlah dengan sahabat yang Allah anugerahkan kepada kita sekalipun padanya ada kekurangan, bersyukurlah dengan keluarga yang kita miliki, jika sudah berumahtangga, bersyukurlah dengan isteri atau suami yang Allah takdirkan untuk kita sekalipun pada dirinya ada kelemahan, bersyukurlah dengan anak-anak yang Allah anugerahkan sekalipun terkadang ia menguji kesabaranmu dalam mendidiknya, bersyukurlah dengan kesihatan atau kesakitan yang kamu miliki pada hari ini.Bersyukurlah dengan segalanya. Akan tetapi, jangan sengaja tersalah tafsir. Tidak bermakna bila kita bersyukur, kita dilarang sama sekali untuk menjadi lebih baik atau mengubah sesuatu yang tidak baik itu kepada baik. Sebagai contoh, berdasarkan contoh tadi, seorang daie mengatakan jika dia di lahirkan dalam keluarga yang sempurna tarbiahnya , dia pasti jadi lebih baik. Seharusnya si daie itu tidak mengatakan begitu bahkan dialah yang harus membawa keluarganya ke arah lebih baik, cuba mentarbiah ahli keluarganya dengan cara yang penuh hikmah, dan bukannya hanya mengeluh dan mengatakan kalau begitu atau begini. Ini hanya satu contoh, jika nak diletakkan semua contoh situasi di sini pasti takkan habis pada kali ni. So, pandai-pandailah aplikasinya dalam mana-mana situasi yang lain..:) Waallahua'lam.

~::Life 4 Allah::~

0 comments:

Post a Comment