Saturday, August 21, 2010

Ramadhan Kareem..Allahuakram..





Allahuakbar!!! Allahuakbar!!! Allahuakbar!!!


Maha suci Tuhanku pemilik sekelian alam..segala puji bagiMu Tuhan yang Maha berkuasa..


Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah..

Syukur tak terhingga ke hadrat RabbulJalil..kerana DIA masih memberikanku kesempatan menikmati Ramadhan pada kali ini..Sedar atau tidak kita semua telah melalui Ramadhan selama 11 hari, malah telah melepasi fasa pertama dan mengalu-alukan fasa kedua. Ikhwan akhawat sekelian, Ramadhan kini telah masuk fasa kedua, 10 hari telah kita lalui , namun persoalannya adakah kita memanfaatkannya sebaik mungkin? Atau hanya mendapat lapar dan dahaga pada siang hari.. Adakah kita benar-benar menghargai kehadiran bulan yang mulia ini??? Adakah kita benar-benar memanfaatkan setiap detik yang berlalu atau sekadar mengira dan menghitung detik-detik berbuka..Astagfirullahalzim.Wahai Tuhanku Yang Maha Agung, semoga aku tergolong dalam kalangan hambaMu yang mensyukuri nikmat Ramadhan dan mampu berpuasa dan beribadat kepadaMU dengan penuh kecintaan dan keikhlasan..



Teringat aku pada pesanan junjungan mulia S.A.W:

"Telah datang kepadamu bulan Ramadhan, di mana Allah melimpah ruahkan di dalamnya dengan keberkatan, menurunkan rahmat, mengampuni dosa-dosa kamu, memakbulkan doa-doa kamu, melihat di atas perlumbaan kamu untuk memperolehi kebaikan yang besar dan berbangga mengenaimu di hadapan malaikat-malaikat. Maka tunjukkanlah kepada Allah Taala kebaikan dari kamu. Sesungguhnya orang yang bernasib malang ialah dia yang dinafikan daripada rahmat Allah pada bulan ini."

Tidak ada sesuatu yang lebih membanggakan dan membahagiakan orang-orang yang beriman di dunia ini melainkan, bila dia mengetahui Tuhan pemilik segala cinta dan kesempurnaan menyebut-nyebut dan berbangga mengenainya, "dia" yang sanggup berlapar dan menahan dahaga hanya untuk mendapat keredhaan Tuhannya..(doaku, moga kita tergolong dalam golongan yang cukup bertuah itu)..Syukur hamba pada rabbi dianugerahkan kesempatan berada di bulan yang cukup mulia ini, setiap satu kebaikan digandakan pahala.. Dan apa yang paling membahagiakan , setiap kali terasa peritnya lapar dan dahaga, aku tahu Allah melihatku dengan penuh belas kasihan dan rahmat.. Terus hilang derita, pengorbanan di rasa hanya sedikit, jika dibandingkan dengan cinta dan belas kasihan dariNya..jika dibandingkan dengan nikmat yang diberiNya selama ini..ah! apa lah sangat pengorbanan yang sebulan ini! Takkan sudah rasa terbeban…sedangkan sudah 11 bulan kita sewenang-wenangnya makan dan minum apa yang kita hajati (yang halal) ..malah Maha Pengasih dan Maha Mengasihani ya Robbi, masih dijanjikan BONUS untuk setiap amalan yang dilakukan (digandakan pahala)..walhal, jika tidak dijanjikan apa-apa balasan sekalipun, nikmat yang diberiNya selama ini, sudah cukup menuntut kita sebagai hambanya untuk bersyukur dan beramal dengan penuh keikhlasan..maha pemurahNya Tuhanku.. ALLAHUAKRAM..

Namun apa yang paling malang, ada yang langsung tidak menghargai kedatangan Ramadhan.. baginya bila sudah penat berpuasa, buat apa lagi nak buat ibadah-ibadah lain? gayanya seolah-olah tak berpuas hati dengan perintah Tuhan..

1)"ha…dah penat-penat puasa takkan la malam tu nak berjaga lagi untuk Qiam..?"
2) erm, baru je bukak pose , takkan nak kena turun terawih lagi.."
3) Nak tadarus Quran satu juzu' sehari? lagi kering la tekak nanti..tunggu la bukak puasa nanti.. 4) Baik tidur, berjaga pun bukannya boleh makan..
5) Malas la nak solat, dah la lapar..


Astagfirullahalazim, ruginya kalau tergolong dalam golongan ni, nauzubillah min zalik..tapi insyaAllah, sama-sama doakan agar kita tidak termasuk dalam golongan ni .. dan saya yakin para pembaca yang sedang membaca sekarang bukanlah dari golongan ni kan??..:)



Ketahuilah saudaraku, terlalu banyak kelebihan bagi orang yang berpuasa dengan penuh keimanan dan ketakwaan.

Rasulullah s.a.w bersabda:


"Terangilah hatimu dengan lapar. Perangilah nafsumu dengan lapar dan haus . Serta sentiasalah mengetuk pintu syurga dengan lapar. Sesungguhnya pahala demikian itu bagaikan pahala pahlawan membela agama Allah. Dan sesungguhnya tidak ada amal yang lebih disukai oleh Allah daripada lapar dan haus. Tidak akan masuk ke kerajaan langit seseorang yang memenuhi perutnya dan kehilangan lazat beribadah."


So, janganlah kita jadikan alasan lapar dan dahaga untuk meninggalkan ibadat-ibadat lain yang Allah cintai..

Firman Allah s.w.t di dalam hadis Qudsi:
" Aku menyintai hambaKu yang memelihara ibadat fardhunya dan berusaha mendekatiku dengan amalan-amalan sunat"

Tapi ada satu lagi cara pemikiran yang cukup malang, yang menyerang mahasiswa..huhu. Ramai yang beralasan, tak boleh nak turun terawih, tak boleh nak tadarus, tak boleh tu, tak boleh ni, asbabnya, "nak study", "musim exam" , "assignment banyak"..Cukup-cukup menyedihkan. Katanya, study pun ibadat , buat assignment pun ibadat jugak..Ya, betul sahabat, memang betul, study pun ibadat jugak, buat assignment pun ibadat jugak, malah apa sahaja perbuatan yang baik (tidak bertentangan dengan syara') yang dilakukan dengan niat kerana Allah adalah ibadat, tapi, takkan tak boleh consider, hanya pada bulan Ramadhan je ada terawih, bukan tiap-tiap bulan, kalau tak mampu buat sampai 20 lebih, memadai buat 8 rakaat, tapi 8 pun jadi isu, diberikan beribu alasan, bagai disuruh pergi berperang,. Agak-agakla…. Dalam bulan Ramadhan je setiap satu amalan akan digandakan pahala dan ganjarannya, hanya bulan Ramadhan je ada lailatul qadar,.saya bukannya nak suruh sahabat terus tinggalkan study dan tak buat assignment, benda-benda camni wajib settle sebagai seorang pelajar Islam yang menyedari hakikat kepentingan menuntut ilmu demi ALLAH, tapi jangan jadikan ia sebagai alasan untuk tidak mengimarahkan Ramadhan, korbankan masa rehat dan tidur kita.. mungkin nampak macam penat, tapi percayalah sahabat bila kita rasakan kemanisan beribadat, badan kita akan terasa ringan je untuk melakukannya.. Sahabat, sayang sangat-sangat kalau kita tak hargai Ramadhan ni, dah sebelas bulan kita asyik buat benda sama, ibadat tang tu je, tak bertambah-tambah, malah kadang-kadang berkurang, takkan la di bulan yang mana syaitan telah dirantai, ibadat kita masih ditakuk lama,.Rugi lah kita,kalau kita di tawarkan bonus, beli satu dapat sepuluh, tapi kita buat jual mahal, tak nak terima tawaran tu.. huh! kalau tak silap saya , semua insan bergelar mahasiswa ni pandai basic matematik ni..10 lebih banyak dari 1..!!! begitulah halnya dengan kelebihan bulan yang mulia ni, apa-apa je ibadat yang kita lakukan pasti berganda..(Cuma perlu diingat , jangan beribadat semata-mata untuk mendapat ganjaran,beribadatlah kerana cinta kita kepada Allah )

Berkata pula yang lain, "tapi bulan puasa kali ni musim exam la"..Kalau macam tu tiap-tiap tahun la tak leh nak mengimarahkan bulan Ramadhan, dah memang biasanya Ramadhan time-time mid sem, memang la biasanya kita menyambut Ramadhan bersama mid sem test,. huhu.saya boleh consider lagi kalau esok nak test, so malam ni tak nak turun terawih dan tadarus (tu pun dah paling ringan dah) p kalau test tu hujung minggu..alasan tu dah kira tak logik..Teringat kata-kata seorang sahabat, katanya, kalau kita terlalu berkira dengan Allah, boleh je kalau Allah nak hilangkan keberkatan masa dari kita..Analogi mudah saya ambil, kita sayang nak turun terawih sebab bagi kita , dari pukul 8 sampai pukul 10 tu, dah berapa helai dah kita boleh baca buku. ok, kalau Allah hilangkan keberkatan ilmu tu, boleh je, kita dah baca sampai 10 kali untuk muka surat yang sama tapi tak juga faham..

Erm, pernah tak sahabat-sahabat yang dirahmati Allah sekelian, baca buku , sekali je, tapi disebabkan ketenangan hati masa tu, dirasakan ilmu tu terus mengalir je masuk?? insyaAllah pernah kan?? Alhamdulillah, itulah dikatakan ketenangan sebenar hanya dengan mengingati Allah..


Sahabatku,

Abu Hurairah ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Umatku telah dikurniakan dengan lima perkara yang istimewa yang belum pernah diberikan kepada sesiapa pun sebelum mereka. Bau mulut daripada seorang Islam yang berpuasa adalah terlebih harum di sisi Allah daripada bau haruman kasturi. Ikan-ikan di lautan memohon istighfar (keampunan) ke atas mereka sehinggalah mereka berbuka puasa". Allah mempersiapkan serta menghiasi jannah yang khas setiap hari dan kemudian berfirman kepadanya: "Masanya telah hampir tiba bilamana hamba-hambaKu yang taat akan meninggalkan segala halangan-halangan yang besar (di dunia) dan akan mendatangimu." Pada bulan ini syaitan-syaitan yang durjana dirantaikan supaya tidak menggoda mereka ke arah maksiat-maksiat yang biasa mereka lakukan pada bulan-bulan selain Ramadhan. Pada malam terakhir Ramadhan (orang-orang yang berpuasa ini) akan diampunkan." Maka sahabat-sahabat Rasulullah SAW pun bertanya: "Wahai Pesuruh Allah, adakah itu malam lailatul Qadar?" Dijawab oleh Rasulullah SAW: "Tidak, tetapi selayaknya seorang yang beramal itu diberi balasan setelah menyempurnakan tugasnya."


Kaab bin Ujrah menceritakan suatu kisah menarik daripada Rasulullah S.A.W di mana baginda bersabda:” Hampiri mimbar! Lalu kami semua menurutinya, ketika baginda melangkah ke tangga yang pertama baginda mengatakan:”Amin”. Apabila baginda melangkah tangga yang kedua baginda mengatakan:”Amin”, begitulah apabila baginda melangkah tangga yang ketiga. Lalu kami bertanyakan tentang maksud perbuatannya itu, baginda menjawab:”Aku didatangi Jibrail a.s mengatakan kepadaku:”Jauhlah (rugilah orang yang sempat dengan Ramadhan tetapi tidak mendapat pengampunan.” Aku pun menyahut dengan berkata:”Amin”. Di tangga yang kedua Jibrail mengatakan:”Jauhlah orang yang apabila disebut namamu (Muhammad) dia tidak mengucapkan selawat ke atasmu,” aku pun menyahut:”Amin.” Di tangga yang ketiga Jibrail mengatakan:”Jauhlah orang yang sempat dengan kedua-dua orang tuanya yang sudah uzur atau salah seorang mereka, tetapi mereka tidak memasukkan dia ke dalam syurga.” Aku pun mengatakan:”Amin.”

Ayuh saudaraku fiLISLAM.. Kita perbanyakkan amalan di bulan yang mulia ini..Banyakkan memohon maghfirah dariNya..rebutlah peluang yang hanya datang sekali dalam tempoh setahun ini..hargai peluang yang DIA berikan untuk kita..kerana Ramadhan akan datang belum pasti kita bisa ketemunya..Syukurilah masih dapat mengecapi detik-detik yang penuh berkat pada bulan Ramadhan ini.. Nabi Saw pernah menyebut : Seandainya mereka tahu apa yang ada pada Bulan Ramadhan, nescaya mereka akan mengharapkan seluruh bulan itu adalah bulan Ramadhan!

~::Aku menyintai Ramadhan kerana Tuhan pemilik Ramadhan::~

0 comments:

Post a Comment